` 인터스텔라를 재미있게 봤다면? Erik Wernquist의 태양계 탐사 단편 영화 WANDERERS 제작 뒷이야기 번역 (3) :: Black Sheep Wall!

전편에 이어 Erik Wernquist 씨가 만든 태양계 탐사 단편 영화, WANDERERS 방랑자들 제작 후기 번역 마지막 세번째,

http://allsunday.tistory.com/192 (첫번째)
http://allsunday.tistory.com/193  (두번째)

멋지고 환상적인, 이 표현을 자주 쓰긴 하지만, 문자 그대로의 멋지고 환상적인 이 단편 Wanderers를 영상으로 볼 때도 좋았는데, Erik이 공개한 제작후기를 읽고 번역하며 더 좋았던 것은, 이렇게 창작자가 과학적인 레퍼런스들을 통한 과학적인 추리를 바탕으로  태양계 여행할 때, 이 행성에서는 이런 환경이니깐 이럴 것이야 이런 것도 가능하겠지 하며  자신의 상상력을 한 껏 전개하며 몹시도 즐거워 했을 Erik씨의 그 모습이 상상이 되어 너무나도 즐거운 경험이었다. 정말이지 멋지고 환상적인 경험이었다!!  이런 영감을 주는 창작물을 만들어 주셔서 정말정말  감사합니다. 

http://erikwernquist.com/wanderers/

Wanderers - a short film by Erik Wernquist from Erik Wernquist on Vimeo


#11 TERRANIUM - (Unnamed asteroid, MAIN ASTEROID BELT)

이 장면은 전 장면에서 보았던 소행성의 안쪽 모습을 보여주고 있다. 설명했던 대로,  킴 스탠리 로빈슨의 과학 소설 "2312"에서 테라륨이라 불리었던 컨셉을 통해  인간들의 공학 기술의 극한의 비젼을 보여주는 것이다. 아서 클라크가 "라마와의 랑데뷰에서 묘사했던 모습과는 다른다.

여기서 우리가 볼 수 있는 것은 소행성 안쪽의  숨쉴 수 있는 대기로 기압을 일정하게 유지하고 있는  비어있는 공동이다.  전 장면에서 내가 묘사했듯이 전체 구조는 보여지는 실린더 형태의 벽을 향해 중력의 효과를 만들어내도록 회전하는 구조로 짜여져 있다. 이 장면에서 보여지는 구조는 약 7 킬로미터의 직경을 가지고 매 2분에 한바퀴씩 도는 속도로 회전하여 내부의 표면에서 1중력가속도 (우리가 지구에서 느껴지는 중력가속도인)를 느낄수 있도록 되어 있다.

이 곳은 풍경과 함께 감싸고 있는 호수와 바다를 생성하는 물도 포함하고 있다. 인공 태양이 낯과 밤의 주기를 가상으로 만들며 공간의 중앙의 레일 위를 움직인다.

이 장면은 빈화면에서 처음부터 만들었는데, 풍경의 질감을 위해 셀수 없을 정도로 많은 지구의 위성 사진들을 사용했다. 지구의 지도를 약간 휘게 만들고 육지와 물 사이에 선을 만들었는데, 익숙한 해안선들을 눈치 챌 수도 있을 것이다.

This shot shows the inside of the asteroid from the previous scene. Just as I wrote about that scene, this is a highly speculative vision of an impressive piece of human engineering - a concept that science fiction author Kim Stanley Robinson calls a "terraruim" in his novel "2312". It is also not unlike what Arthur C. Clarke described in his novel "Rendezvous with Rama".

What we see here is the inside of a hollowed out asteroid, pressurized and filled with a breathable atmosphere. Like I described in the previous scene, the whole structure is put into a revolving rotation, simulating the effect of gravity toward the inside "walls" of the cylinder shape we see. The structure in this scene has a diameter of about 7 kilometers and revolves with a speed of 1 rotation every 2 minutes, simulating the effect of 1g (the gravity pull we feel on Earth) at the surface of the inside.

This place is also filled with water, creating lakes and seas wrapped along with the landscape. An artificial sun is running along a rail in the middle of the space, simulating a daylight cycle.

This scene is of course built from scratch, but I used countless satellite photos of the Earth to texture the landscape. I actually used a slightly warped world map to create the outlines between land and water, as some may notice a couple of familiar shorelines.


#12 EUROPA VIEW - (Europa, moon of Jupiter)

이 장면은 목성의 위성인 유로파의 얼어 붙은 표면을 횡단하고 있는 사람 일행들을 보여준다. 목성은 수평선 뒤 쪽으로 보여지는 또다른 위성인 이오로도 잘 알려져 있다. 이 장면은 유로파의 밤 쪽 방면에서 보여지는 것이기 때문에, 풍경이 목성에 반사된 태양광으로 인하여 전체적으로 밝게 빛나고 있다. (이오로 인해 조금 어두워 졌긴 하지만) 이 장면은 움직이는 자동차에서 매우 긴거리를 촬영할 수 있는 망원렌즈를 통해 촬영한 컨셉으로 만들어졌기 때문에 배경을 목성의 표면으로 전부 거대한 벽처럼 뒤덮고 있다.

2001년 1월 1일 토성으로 가는 도중 목성을 들러 촬영한 카시니 우주선의 엄청난 사진들로 부터 이 장면을 위한 영감을 얻었다. 목성 정면을 지나는 위성 이오의 모습을 처음 본 뒤로, 나는 위성의 밤분면에서 하늘을 가득 채운채 빛나는 목성의 모습을 바라보면 어떨지 상상했었다. 그리고 이 것이 바로 초장거리 렌즈로 촬영한 그 사진이다.

이오에 서있는 사람에게는 목성은 하늘의 20도 영역정도를 차지하게 되는데, 그것은 우리가 지구에서 달을 보는 크기의 38배 정도의 면적이다. 굉장히 장엄한 광경일 것이다. 이오 보다 좀 더 바깥 궤도에 위치한 유로파에서는 하늘의 12도 정도를 목성이 차지하고 있을 건데, 이것은 지구에서 달을 보는 크기의 24배 정도이다.

이 장면의 바닥은 모두 CG인데 나사의 갈리레오 탐사선이 촬영한 이런 유로파의 위성 사진들로 부터 다른 얼음 질감들을 맵핑하고 색상을 합쳐서 만들어 내었다.목성은 가상 우주 시뮬레이터 Celestia를 위해 John Van Vliet가 만든 내가 찾을 수 있는 가장 좋은 해상도의 텍스쳐를 사용했다. (나사의 카시니와 갈리레오 탐사선이 촬영한 사진들로 만든 것이라고 추측하고 있는)  이오에는 나사의 갈릴레오 우주선이 촬영한 이 사진을 수정해 사용했다.

This scene shows a group of people hiking across the icy plains of Jupiter's moon Europa. Jupiter itself as well as another moon - Io - is seen beyond the horizon. The scene takes place on the night side of Europa so the landscape is lit entirely by reflected sunlight off Jupiter (and to a small extent off Io). The shot is designed to look as if it would have been filmed from a moving vehicle and with a very long lens so that the bulk of Jupiter fills the entire field of view, like a huge wall in the background.

The inspiration for this shot comes from this amazing photo from January 1, 2001, taken by the Cassini spacecraft as it flew by Jupiter on its way to Saturn. It shows the moon Io passing in front of Jupiter and ever since I first saw it, I have tried to imagine what it would feel like to be standing on the night side of that moon, looking up at huge Jupiter, glowing in the sky. Now, this photo is also taken with a very long lens, so Jupiter, although huge, would not appear anything like this to a human standing on the moon.
For a person standing on Io, Jupiter would take up about 20 degrees of the sky, that is 38 times the size in the sky of our Moon as seen from Earth. That must still be an impressive sight. And from Europa, which is in an orbit further out from Io, and where this particular shot takes place, Jupiter would take up nearly 12 degrees of the sky, about 24 times larger than our Moon appears to us from Earth.

The ground in this shot is all CG with a mapping of different ice textures merged with colors from satellite photos of Europa, like this, presumably taken by NASAs Galileo spacecraft. For Jupiter I used the highest resolution texture I could find, an assembly (of what I presume is photos from NASAs Cassini or Galileo spacecrafts) made by John Van Vliet for the virtual space simulator Celestia. For Io, I used a tweaked version of this photo taken by NASAs Galileo spacecraft.


#13 LIGEIA MARE - (Titan, Moon of Saturn)

토성 주변의 궤도의 거대한 위성 타이탄이다. 태양계에서 목성의 가니메데 다음으로 두번째로 가장 큰 위성인데, 행성인 수성보다도 클 정도이고, 대기를 지닌 것으로 알려진 유일한 위성이다. 이 장소에는 셀 수 없을 만큼 많은 환상적인 특징이 있는데, 이 장면에서 나는 두 가지를 표현하기로 선택했다.

평균기온이 -180도 아래이기 때문에 모든 물은 바위와 같이 딱딱하게 굳어 있다. 사실 타이탄의 표면 풍경은 대부분 얼어 있는 얼음으로 덮여 있다. 하지만 타이탄의 대기는 메탄과 에탄올과 같은 탄화수소가 풍부하고 낮은 온도는 이러한 원소들이 얼음, 액체, 기체 상태가 동시에 자연적으로 존재할 수 있는 최적의 장소이다. 그래서 물의 주기(얼음이 녹아 물이 되고 물이 기화하여 구름이 되고 다시 액체로 바뀌어 비가 되어 표면으로 떨어지는)를 가지고 있는 지구에서와 같이 타이탄은 메탄주기를 가지고 있다. 메탄은 기화하여 구름의 형태가 되고, 결국 비가되어 지표로 떨어진다. 그리고 이게 제일 놀라운 부분인데, 어떤 곳에서 비는 호수를 채울 만큼 충분하게 내리게 된다. 메탄의 호수!

타이탄은 지구외에 지표에 다량의 액체를 가진 것으로 알려진 태양계에서 유일한 곳이다. 그리고 그곳에 정말 거대한 호수와 해안선과 섬들 작은 섬 군도들이 있는 것이다. 이 장면은 Ligeia Mare라고 알려진 직경이 500 킬로미터로 타이탄에서 두번째로 큰 호수 위에서 촬영한 것인데, 위성의 북극 지역에 위치해 있다.

이 장면에서 내가 표현하길 원했던 두번째로 멋진 것은 타이탄의 고밀도 농도의 대기와 상대적으로 낮은 중력이었다. 타이탄에서 인간들은 지구와 비교해 14%의 무게만이 나가고 고밀도의 대기로 인하여 팔을 통한 날개짓 만으로 마치 새처럼 자유롭게 날아 다닐 수 있다. 타이탄에서는 새처럼 자유롭게 메탄의 호수 위를 날아 다닐 수 있는 것이다! (물론 정말 따뜻한 옷을 입어야 하지만)

이 장면은 모두 CG로 만들어 졌는데, 장면의 형태를 참조하기 위해 호수의 레이더 맵 모자이크를 사용했다. 그리고 엄청난 비디오를 통해 색채에 매우 많은 영감을 얻었다. ESA의 허이겐 탐사선이 타이탄의 대기를 뚫고 내려가 낙하선을 펼치며 표면에 착륙하던 모습을 촬영했던 실제 비디오 이다. 이 특정 장소에는 호수는 없지만, 조금만 더 마음을 열고 본다면 말라붙은 강 바닥의 바닥 쪽에서 발견할 수 있는 것과 비슷한 둥근 바위들을 표면에서 볼 수 있다.

타이탄과 그 호수들에 대해 온라인에 엄청 많은 정보들이 있다. (위키피디아가 시작하기에 좋을 것이다.) 그리고 토성계의 임무를 카시니 우주선이 수행하는 중이라, 새소식들이 현재도 계속 업데이트 되고 있다.

In orbit around Saturn is the giant moon Titan. It is the second largest moon in the Solar System (after Jupiter's Ganymede), even larger than the planet Mercury, and is the only known moon with a dense atmosphere. There are countless of fantastic features to be amazed at in this place, but I have chosen two to illustrate in this scene.

With an average temperature of -180 C all water here is frozen hard as rock. In fact, the surface landscape of Titan is indeed mostly made of frozen water ice. But Titan's atmosphere is rich in hydrocarbons such as methane and ethane, and the low temperature is perfect for these elements to occur naturally in three states; frozen, liquid and gas. So, just as on Earth where we have a water cycle (ice melts, becomes water, water evaporates into clouds, turning into liquid and becomes rain and so forth), Titan has a methane cycle. Methane evaporates and rises to form clouds, eventually turning into rain, falling over the surface. And this is the most amazing part; the rain in some places is enough to fill entire lakes. Lakes of methane!

Titan is the only place in the Solar System, other than Earth, known to have large bodies of liquid on its surface. And they are really there, huge lakes, with shorelines, islands and small archipelagos. This scene takes place over a lake know as Ligeia Mare, the second largest on Titan, about 500 kilometers in diameter, located in the north polar region of the moon.

The second fantastic feature I wanted to illustrate is the combination of Titan's very dense atmosphere and its relatively low gravity. As a human on Titan you would weigh about 14% of what you do on Earth, and in the dense atmosphere it would be enough to strap wings on your arms to make you able to fly like a bird. On Titan you could fly like a bird, over lakes of methane! (If you wore some really warm clothes of course.)

This scene is built entirely in CG, but I used this radar map mosaic of the lake as reference for the shape of the landscape. And I also got a lot of inspiration for the coloring from this mindblowing video. It shows real video footage from ESAs Huygens Probe as it descends through Titans atmosphere in a parachute and lands on the surface. There are no lakes in this particular region, but if you allow some speculation, the rounded rocks on the ground, seen at the end are similar to the ones you'd find at the bottom of a dried out river bed.

There is plenty of information about Titan and its lakes available online (Wikipedia is a good place to start), and as the Cassini spacecraft is still operational in the Saturn system, news are currently being updated.


#14 VERONA RUPES - (Miranda, Moon of Uranus)

천왕성의 위성인 미랜다에 위치한 태양계에서 제일 높은 절벽에서 뛰어 내리는 장면이다. 마지막 장면의 배경에 보여지는 것은 해왕성과 그 위성들이다. (좌측 상단부터 우측 하단까지 : 애이리엘 (해왕성의 가장 먼쪽), 벨린다, 퍽, 포르티아)

해왕성의 위성 미란다에 태양계에서 제일 높다고 믿어지는 믿어지지 않는 절벽이 있다. 베로나 루프스라고 불린다. 관찰이 제한되긴 했지만, 지상 위쪽으로 최소 5km 이상 절벽이 솟아 오른 것은 분명하다. 어쩌면 두배이상 높을 수도 있다. 이 극한의 높이는 미랜다의 낮은 중력 (0.018g)와 합쳐져 극적인 베이스 점프가 가능토록 하고 있다. 최상단의 절벽에서 뛰어 내린 뒤로 최소 12분 동안 천천히 떨어지게 될 것이다. 바닥 근처에 와서는 약간의 로킷 도움을 받아 멈출 수 있고, 안전하게 바닥을 땅으로 밟으며 착륙할 수 있다. 거대한 해왕성에 가까운 미랜다의 궤도로 인해 하늘에서 웅장하고 장엄한 거대한 청록색 공처럼 해왕성이 보일 것이다.

이 장면은 사람들을 제외하고 대부분 CG로 만들었는데, 라이브 액션 촬영을 하고 환경에 합성했다. 첫번째 장면 앞쪽의 절벽은 노르웨이의 "펄핏바위"라고 알려진 장소에서 촬영한 여러장의 사진을 통해 만들어 졌다. 이 풍경을 만들기 위해 1986년 해왕성을 스쳐지나가며 나사의 보이저 2호가 촬영한 베로나 루페의 위성 사진들을 사용했다. 

Base jumping off the tallest cliff in the Solar System, located on Uranus' moon Miranda. Uranus itself, along with a few other moons (from the top left to bottom right: Ariel (here on the far side of Uranus), Belinda, Puck and Portia) are seen in the background of the last shot.

On Uranus´small moon Miranda lies a monumental cliff wall believed to be the tallest in the Solar System. It is called Verona Rupes. Observations are limited but it is certain that the cliffs rise at least 5 kilometers above the ground below. Maybe even twice as much. This extreme height combined with Miranda´s low gravity (0,018g) would make for a spectacular base-jump. After taking the leap from the top edge you could fall for at least 12 minutes and, with the help of a small rocket to brake your fall toward the bottom, end up landing safely on your feet. Miranda´s close orbit around giant Uranus also makes a magnificent huge cyan ball in the sky. 천왕성의 색상과 질감을 위해 역시 나사의 보이저 2호가 촬영한 이 사진들을 참조해 사용했다.

The scene is built mostly in CG, except for the people who are shot live action and composited into the environment, and the foreground cliffs in the first shot which are made from several photos of a place in Norway known as "The Pulpit Rock". For building the landscape I used (amongst others) this satellite photo of Verona Rupes, taken by NASAs Voyager 2 during the flyby of Uranus in 1986. For the color and texture of Uranus I used this photo as reference. Also by Voyager 2, NASA.


#15 RINGSHINE - (Saturn)

이 장면은 내가 상상할 수 있는 범위 내에서  태양계에서 경험할 수 있는  제일 멋진 장면 중 하나이다; 밤의 토성의 구름위로 가벼운 바람을 받으며 떠있는, 하늘에 떠있는 장엄하게 베어진 고리의 모습을 위로 올려다 보며, 태양으로 부터 반사된 빛으로 구름들이 씻겨진 모습을 목격하는 링샤인이다.

토성은 서있을 만한 표면이 없는 가스로 가득찬 거대한 공이다. (약간의 돌로 된 덩어리 들이 그 중앙에서 분리된 채 숨어 있다) 그래서 인간들은 여기서 보이는 것과 같이 풍선이나 기구 비행선에만 갇힌 채 행성을 방문 할 수 있을 것이다. 상단 층의 구름의 대기압은 0에서 5사이 정도인데, 지구의 해표면에서의 압력의 두배이다. 그래서 이론상으로 압력을 일정하게 유지시켜주는 우주복의 도움없이도 하늘아래에서 떠다닐 수 있다. 하지만 숨쉴 수 있는 산소가 필요하고 이 고도에서의 온도는 -170도에서 -110도 정도로 매우 추울 것이다.

그래서 나는 사실적인 리얼리즘 아래 최대한의 상상력을  발휘하여 이 마지막 장면에서 우주복이 없는 사람을 보여주고 싶었다. 그래서 믿을수 없을 만큼 단열이 잘되어 재킷과 얼굴 마스크만을 착용하고 토성의 하늘 아래  발코니에서 산책할 수 있을 만한  소재가 개발될 미래를 바라며, 마지막 장면을 만들었다.

토성의 바람은 매우 강하게 분다. 적도 부근에서의 최고속은 초속 500미터에 이를 것이고 극지방에서 낮아 질 것이다. 그러나 풍선이나 기구 비행선 같은 것에 매달려 있다면 약한 산들바람보다는 강하게 느껴지는 바람에 떠다니게 될 것이다.

이 장면을 위해 사진 참고자료는 사용되지 않았고 이러한 장관의 모습들이 어떻게 보여질까 추측하기 위해 상상력을 총동원했다.  Björn Jonsson의 토성의 하늘은 어떻게 보여질까 연출한 작품에 큰 영감을 받았다.  더 많은  Björns의 우주 연출  작품들은 여기서  볼 수 있다. 고리의 형태를 위해 가상 우주 시뮬레이터 셀리스티아를 위해 John Van Vliet이 만든 텍스쳐를 사용했고 구름을 위해서 온라인에서 찾은 많은 양의 사진을 이 3차원 합성을 위해 사용했다. 불행히도 이 이미지들의 촬영자 이름은 모른다.

This is one of the most awesome views I can imagine experiencing in the Solar System; floating in a light breeze above Saturn's cloud tops at night, looking up at the glorious swaths of the Rings in the sky, and witness how they wash the cloudscape with the light they reflect from the Sun. The ringshine.

Saturn is a huge ball of gas with no surface to stand on (apart from a small rocky core that may hide in its very center), so any human visit there would have to be suspended in balloons or dirigibles, like seen here. The atmospheric pressure at the upper layers of clouds ranges between 0,5 and 2 times the pressure at sea level on Earth, so in theory you could "hang around" under the open sky there without the need of pressurized a space suit. You would, however, need to bring along oxygen to breathe and it would be very cold - temperatures at this altitude range between -170 and -110 C.

So, I have taken some liberties with realism here but I wanted to show a person without a space suit for this final shot, and just hope the future might bring along some incredibly insulating material to make it possible to take a stroll on a balcony beneath the sky of Saturn wearing just a jacket and a face mask.

The winds on Saturn also blow pretty hard. The highest speeds are around the equator, where they can reach 500 meters per second, and slow down towards the poles. However, when suspended in a balloon or dirigible like here, you would be floating along with the wind, hardly feeling anything more than a light breeze.

There is obviously no photographic reference for a shot like this and I have used my imagination to guess what a spectacle like this would look like. I did have a lot of inspiration from Björn Jonsson's renderings of what Saturn's skies may look like. More of Björns space renderings can be seen here. For the shape of the Rings I used a texture created by John Van Vliet for the virtual space simulator Celestia and for the clouds I used a wide range of photos I found online to create this 3-dimensional composite. Unfortunately I don't know the names of the photographers for these images.


Get Inspired! at 2014. 12. 5. 01:29